Coronavirus (COVID-19) - actuele informatie

(geactualiseerd op 28 mei)

Het Coronavirus heeft bewoners en medewerkers van de hoofdlocatie van het Parkhuis hard getroffen. Er zijn bewoners overleden ten gevolge van Covid-19, en velen zijn ziek geworden. Wij leven intens mee met de nabestaanden van onze overleden bewoners en begrijpen dat familieleden en medewerkers ongerust zijn en veel vragen hebben. Via deze website proberen we zoveel mogelijk informatie te geven en deze vragen te beantwoorden. 

Informatie over uw naaste 
Wanneer ontwikkelingen direct uw naaste betreffen, bijvoorbeeld bij een verandering in de gezondheid, wordt de eerste contactpersoon hierover direct gebeld. Natuurlijk wilt u tussentijds ook weten hoe het met uw naaste gaat.  De afdelingen zijn op dit moment heel druk met de zorg en tegelijkertijd worden zij meer gebeld. Zij kunnen niet altijd opnemen: We hebben onze personele capaciteit op dit moment hard nodig om onze bewoners de zorg en aandacht te geven die zij verdienen en nu zo hard nodig hebben. Om te voorkomen dat u lang in de wacht staat, zijn dit de twee manieren waarop u het beste op de hoogte kunt blijven:

  • Via Carenzorgt
    Het Parkhuis biedt cliënten via Carenzorgt toegang tot delen van het eigen zorgdossier in een beveiligde digitale omgeving. Indien u nog niet deelneemt kan de 1e contactpersoon een activatiecode opvragen bij onze Cliëntenadministratie via  ca@hetparkhuis.nl 
  • Per telefoon
    Wilt u liever per telefoon geïnformeerd worden, dan kunt u als eerste contactpersoon bellen naar de informatielijn: 078-3022995.
    Deze is bereikbaar tussen 10:00 en 12:00 en 14:00 en 17:00. Geef daarbij aan dat u graag wilt weten hoe het met uw naaste gaat. Er wordt dan een terugbelnotitie gemaakt, zodat de afdeling contact met u op kan nemen. Bent u niet de eerste contactpersoon?  Dan moet eerst de eerste contactpersoon toestemming geven om informatie met u te delen. 
  • Beeldbellen via Skype
    De vertegenwoordiger heeft hierover een brief ontvangen. 

Veelgestelde vragen

De meest gestelde vraag op dit moment (28 mei) is: Waarom zijn er nog steeds nieuwe besmettingen? 
Dit lichten we graag nader toe:
Onze bewoners zitten zonder klachten of reden tot verdenking van besmetting niet 24 uur per dag op hun eigen kamer opgesloten; dat zou hun gezondheid ook niet ten goede komen.Doordat besmetting ook voor kan komen in de fase voordat er klachten zijn (en sommige van onze bewoners vertonen zelfs na een positieve test geen klachten) kunnen bewoners elkaar nog steeds aansteken.

Afstand houden is aan velen van hen niet uit te leggen. Door zo vaak iedereen (bewoners én medewerkers) te testen als we nu doen, wordt de kans op elkaar aansteken steeds verder verkleind en loopt het aantal besmettingen uiteindelijk zo ver terug dat het virus ‘uitdooft’.

Mensen die nu positief testen kunnen 2 of 3 weken geleden al besmet zijn en zijn vorige week nog negatief getest.

Hierdoor gaat het aantal besmettingen helaas niet gelijk naar 0 al zouden wij dit heel graag willen.

Hier vindt u een overzicht van overige veelgestelde vragen en antwoorden. (klik op de link)
Staat  het antwoord op uw vraag er niet bij? Bel dan tussen 10:00 - 12:00 en 14:00 -17:00 de informatielijn: 078-3022995

Welke maatregelen zijn genomen?

We hebben in overleg met de GGD, Veiligheidsregio en deskundige infectiepreventie een programma ontwikkeld voor het Parkhuis , waarin alle bewoners en  van de hoofdlocatie van het Parkhuis met regelmaat (iedere 7 dagen) worden getest. Ook medewerkers worden met regelmaat getest. 

Medewerkers en bewoners die In de tussentijd klachten krijgen, worden direct getest.
Bewoners waarbij het virus wordt bevestigd,  worden gescheiden van bewoners waarbij dit niet zo is. 

Op deze manier krijgen we een goed beeld van het aantal besmettingen en de maatregelen die we moeten nemen. Via onderstaande tabel en nieuwsberichten houden we u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. 

Feiten en cijfers 

Nieuwsberichten: 

(klik op de afbeelding voor het bericht van onze bestuurder van 12 mei: de video opent in een nieuw venster)


Algemene informatie  over het coronavirus
Website RIVM en informatienummer

Er is naast de RIVM-site ook een landelijk informatienummer beschikbaar voor vragen: 0800-1351.

Het Nationale Zorgnummer
Het Nationale Zorgnummer is de gezamenlijke hulp- en meldlijn van MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheidszorg en Patiëntenfederatie Nederland. Het nationale zorgnummer staat klaar voor alle vragen omtrent het coronavirus voor cliënten, familieleden, mantelzorgers en naasten.

Het nummer is van maandag tot en met donderdag te bereiken tussen 09.00 – 13.00 uur via 0900–23 56 780.