Praktische zaken en tips


---A---

Adreswijziging
Over het wel of niet doorgeven van een adreswijziging aan uw gemeente of over het wel of niet laten doorsturen van post is geen eenduidig antwoord te geven. Dit kan namelijk grote gevolgen hebben voor uw zorg- en/of huurtoeslag. Wij adviseren u hierover eerst contact op te nemen met onze Cliëntenadministratie via 078 622 00 00 of ca@hetparkhuis.nl

Algemene Ouderdomswet (AOW)– Pensioen
Als uw partner in het Parkhuis woont, kunt u  ervoor kiezen een  AOW-pensioen voor alleenstaanden aan te vragen. Dit pensioen is hoger dan het AOW-pensioen voor gehuwden, namelijk 70% van het netto minimumloon. De AOW voor gehuwden is 50% van het minimumloon. Het is echter belangrijk hier goed over na te denken, want deze keuze heeft een aantal nadelige gevolgen. Zo moet uw partner een hogere bijdrage gaan betalen voor de Wlz (via het CAK) en krijgt u misschien minder zorg- en huurtoeslag. Ook gaat u waarschijnlijk meer belasting betalen en gaat zijn/haar bedrijfspensioen misschien omlaag. Daarnaast heeft de keuze vaak emotionele gevolgen. Weliswaar gaat u niet echt van uw partner scheiden, maar zo voelt het toch wel een beetje. En heeft u eenmaal de keuze gemaakt, dan kan deze niet meer teruggedraaid worden zolang uw partner in het Parkhuis blijft. Wilt u hier meer over weten, kijk dan op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Besluit u vervolgens om het AOW-pensioen voor gehuwden te houden, dan hoeft u niets te doen. Kiest u voor het alleenstaandenpensioen, dan moet u hiervoor een verzoek indienen bij de SVB.

Als thuiswonen niet meer gaat

De verzorging van iemand met dementie wordt vaak zwaarder naarmate de ziekte erger wordt. Zeker als uw naaste na verloop van tijd 24 uur per dag zorg en aandacht nodig heeft. Verhuizing naar een verpleeghuis is dan meestal het beste alternatief, maar dat is wel een moeilijke beslissing. Hoe bereidt u zich voor als verhuizing van uw naaste in zicht komt? In deze brochure van Alzheimer Nederland vertellen ze precies hoe dit proces verloopt en wat u daarvoor moet regelen. Ook geven ze u een indruk waar u bij de keuze voor een verpleeghuis of kleinschalige woonvoorziening op kunt letten. En wat u van het verpleeghuis kunt verwachten.

Alzheimer
Wat is Alzheimer? Kijkt u voor meer informatie op de website van Alzheimer Nederland
De Alzheimer Nederland Afdeling Dordrecht e.o., Alblasserwaard en Vijfheeren-landen organiseert iedere derde maandag van de maand een nieuw Alzheimer Café in samenwerking met het Parkhuis.

Terug naar boven >>

---B---

Beleeftuin
Het ervaren van de natuur geeft rust en ontspanning. We zijn trots op onze prachtige beleeftuin met een bloementuin, moestuin, kruidentuin, theetuin en een zintuigprikkelende wandelroute. Hier kunt u of uw familielid in een aangename sfeer meedoen aan zinvolle activiteiten die uw sociale en fysieke vaardigheden én uw zintuigen positief stimuleren. Door te blijven bewegen blijft u langer zelfstandig en fit, zowel mentaal als fysiek. De Beleeftuin is gelegen aan de Haaswijkweg Oost 69a op onze hoofdlocatie.

Beweeg- en Wandelpad
Het Parkhuis beschikt naast een Beleeftuin ook over een Beweeg- en Wandelpad. De beweegelementen langs het pad zijn zeer laagdrempelig, zodat familie en vrijwilligers zelf op pad kunnen met de bewoners. Bewegen is goed voor mensen met dementie. Mensen die voldoende bewegen hebben minder kans om dementie te krijgen. Uit onderzoek blijkt ook dat bewegen voor mensen met dementie goed is. Met bewegen kun je de dementie niet stoppen, maar wel lijkt het de dementie te  vertragen. Zo verbeter je het denkvermogen en verloopt het doen van alledaagse activiteiten beter.

Vertegenwoordiging, Mentorschap, Bewindvoering en Curatele
De meeste mensen zijn heel goed in staat zelf beslissingen te nemen over allerlei zaken. Als iemand niet meer in staat is de eigen belangen goed te behartigen of de gevolgen van zijn/haar besluiten goed te overzien, is het van belang dat anderen hen helpen en op bepaalde momenten als vertegenwoordiger optreden.
Klik voor informatie op de folder Vertegenwoordiging, mentorschap, bewindvoering en curatele.

Uitgebreide informatie over dit onderwerp kunt u nalezen in de brochure Vertegenwoordiging, mentorschap, bewindvoering en curatele.

Belevingsgerichte Zorg
Wat kan onze Consulent Belevingsgerichte Zorg voor u als mantelzorger betekenen?

Het zorgen voor een partner, naaste of vriend(in) met dementie is een gebeurtenis waar u als mantelzorger plotseling voor komt te staan. Met mantelzorgers bedoelen wij hen, die in welke hoedanigheid dan ook zorgen voor iemand met dementie of daar nauw bij betrokken zijn. Ondanks de vaak jarenlange zorg voor uw naaste heeft u waarschijnlijk toch nog veel vragen.

Er zijn misschien momenten waarop u zich afvraagt “Wat nu?” of “Hoe moet ik dit aanpakken?” of “Doe ik het wel goed?” Ook tijdens het verloop van de ziekte dementie kunnen zich nieuwe vragen aandienen. Het gaat niet alleen om vragen zoals hoe ga ik om met mijn partner, ouder, kind of vriend(in), maar ook om vragen over het ziektebeeld zelf of over het afscheid nemen na een bezoek. Kortom het zijn veelal praktische vragen en tips in de omgang.

Addy van der Starre

Als consulent belevingsgerichte zorg (BGZ) help ik cliënten met dementie om samen met verzorgenden en/of familieleden te zoeken naar verbeteringen in de communicatie ondanks de beperkingen die zijn ontstaan door het ziektebeeld. Samen proberen de cliënt beter te begrijpen en te kijken naar wat hij/zij voelt of vindt is de kern van belevingsgerichte zorg. Belangrijk hierbij zijn de individuele mogelijkheden, zijn of haar karakter en persoonlijkheid om aan te kunnen sluiten bij zijn/haar belevingswereld.

Mensen met dementie voelen zich namelijk vaak angstig en zijn daarom steeds op zoek naar een gevoel van veiligheid en geborgenheid. U kunt zich misschien voorstellen hoe beangstigend het moet zijn: niet te weten waar u (soms) bent, wat er gisteren gebeurd is en wat er van u verwacht wordt of hoe u moet handelen…?! Veiligheid is de basis van welbevinden. Hoe beter de cliënt begrepen wordt, hoe veiliger en prettiger hij/zij zich voelt. Belevingsgerichte zorg is erop gericht de kwaliteit van zorg en daardoor de kwaliteit van leven te verhogen.

Zolang uw partner of familielid (nog) thuis woont, heeft u regelmatig contact met hulpverleners als de dementieconsulent, de wijkverpleegkundige, thuiszorgmedewerkers en/of medewerkers van een Ontmoetingscentrum/de Dagondersteuning. Bij hen kunt u vaak uw eigen verhaal een beetje kwijt: uw zorgen, uw vragen en uw ervaringen. Die begeleiding valt weg na de verhuizing van uw naaste. Als consulent belevingsgerichte zorg wil ik u graag ondersteunen, ook na de verhuizing van uw partner of familielid naar het Parkhuis.

Voor meer informatie of het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met onze consulent belevingsgerichte zorg Addy van der Starre via 078- 622 00 00. Ook kunt u haar bereiken via consulent.bgz@hetparkhuis.nl

Bezoektijden
Of uw dierbare nu tijdelijk of permanent in het Parkhuis woont: het is ook uw (t)huis. Daarom staat de deur altijd open voor u, uw familie en bezoekers, wij kennen geen bezoektijden En als u/uw familie het fijn vindt om nog een deel van de zorg op zich te nemen, dan kan dat, graag zelfs.

BOPZ
Soms is het voor mensen met een ernstige vorm van dementie beter om op een gesloten afdeling met een BOPZ-status te gaan wonen. Zij kunnen de afdeling dan alleen onder begeleiding verlaten. Dit betekent dat de wet BOPZ aan de orde is.  BOPZ staat voor “Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen”. Anders dan de naam doet vermoeden, geldt deze wet ook voor de psychogeriatrische afdeling van het verpleeghuis en kleinschalige woonvormen. De wet BOPZ regelt onder welke voorwaarden iemand gedwongen opgenomen en zo nodig behandeld kan worden en wat de rechten van die personen zijn.

Iemand kan gedwongen worden opgenomen als hij of zij een gevaar vormt voor zichzelf of anderen, of wanneer hij of zij niet meer in staat is om voor zichzelf te zorgen buiten een instelling. De wet BOPZ is alleen van toepassing als iemand niet instemt met opname of als iemand niet goed kan aangeven of hij of zij opgenomen wil worden. Dit laatste is vaak het geval bij mensen met dementie.

Kijkt u hier voor meer informatie over de wet BOPZ.

Terug naar boven >>

---C---

Cliëntenraad
De Cliëntenraad behartigt de gemeenschappelijke belangen van cliënten. Ze overlegt en denkt mee over de inhoud en de kwaliteit van de aangeboden zorg. Zij is ook aanspreekpunt voor cliënten, hun familie of contactpersonen. Klik hier voor meer informatie en hier voor de brochure.

Vertegenwoordiging, Mentorschap, Bewindvoering en Curatele

De meeste mensen zijn heel goed in staat zelf beslissingen te nemen over allerlei zaken. Als iemand niet meer in staat is de eigen belangen goed te behartigen of de gevolgen van zijn/haar besluiten goed te overzien, is het van belang dat anderen hen helpen en op bepaalde momenten als vertegenwoordiger optreden.
Klik voor informatie op de folder Vertegenwoordiging, mentorschap, bewindvoering en curatele.

Uitgebreide informatie over dit onderwerp kunt u nalezen in de brochure Vertegenwoordiging, mentorschap, bewindvoering en curatele.

Compliment/klacht
Wij willen graag dat u als cliënt/familie/vertegenwoordiger tevreden bent over onze zorg- en dienstverlening. Toch kan het gebeuren dat dit niet helemaal naar wens gaat: Uw compliment/klacht

Wat kan onze Consulent Belevingsgerichte Zorg voor u als mantelzorger betekenen?

Het zorgen voor een partner, naaste of vriend(in) met dementie is een gebeurtenis waar u als mantelzorger plotseling voor komt te staan. Met mantelzorgers bedoelen wij hen, die in welke hoedanigheid dan ook zorgen voor iemand met dementie of daar nauw bij betrokken zijn. Ondanks de vaak jarenlange zorg voor uw naaste heeft u waarschijnlijk toch nog veel vragen.

Er zijn misschien momenten waarop u zich afvraagt “Wat nu?” of “Hoe moet ik dit aanpakken?” of “Doe ik het wel goed?” Ook tijdens het verloop van de ziekte dementie kunnen zich nieuwe vragen aandienen. Het gaat niet alleen om vragen zoals hoe ga ik om met mijn partner, ouder, kind of vriend(in), maar ook om vragen over het ziektebeeld zelf of over het afscheid nemen na een bezoek. Kortom het zijn veelal praktische vragen en tips in de omgang.

Addy van der Starre

Als consulent belevingsgerichte zorg (BGZ) help ik cliënten met dementie om samen met verzorgenden en/of familieleden te zoeken naar verbeteringen in de communicatie ondanks de beperkingen die zijn ontstaan door het ziektebeeld. Samen proberen de cliënt beter te begrijpen en te kijken naar wat hij/zij voelt of vindt is de kern van belevingsgerichte zorg. Belangrijk hierbij zijn de individuele mogelijkheden, zijn of haar karakter en persoonlijkheid om aan te kunnen sluiten bij zijn/haar belevingswereld.

Mensen met dementie voelen zich namelijk vaak angstig en zijn daarom steeds op zoek naar een gevoel van veiligheid en geborgenheid. U kunt zich misschien voorstellen hoe beangstigend het moet zijn: niet te weten waar u (soms) bent, wat er gisteren gebeurd is en wat er van u verwacht wordt of hoe u moet handelen…?! Veiligheid is de basis van welbevinden. Hoe beter de cliënt begrepen wordt, hoe veiliger en prettiger hij/zij zich voelt. Belevingsgerichte zorg is erop gericht de kwaliteit van zorg en daardoor de kwaliteit van leven te verhogen.

Zolang uw partner of familielid (nog) thuis woont, heeft u regelmatig contact met hulpverleners als de dementieconsulent, de wijkverpleegkundige, thuiszorgmedewerkers en/of medewerkers van een Ontmoetingscentrum/de Dagondersteuning. Bij hen kunt u vaak uw eigen verhaal een beetje kwijt: uw zorgen, uw vragen en uw ervaringen. Die begeleiding valt weg na de verhuizing van uw naaste. Als consulent belevingsgerichte zorg wil ik u graag ondersteunen, ook na de verhuizing van uw partner of familielid naar het Parkhuis.

Voor meer informatie of het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met onze consulent belevingsgerichte zorg Addy van der Starre via 078- 622 00 00. Ook kunt u haar bereiken via consulent.bgz@hetparkhuis.nl




---D---

Dementie
Dementie is een verzamelnaam voor ruim vijftig ziektes, zoals de ziekte van Alzheimer, vasculaire dementie, frontotemporale dementie (ziekte van Pick) en Lewy body dementie. Alle ziektes leiden tot een geleidelijke achteruitgang van het geestelijk functioneren. Kijkt u voor meer informatie op de website van Alzheimer Nederland. U kunt ook op één van onderstaande begrippen klikken:

---E---



---F---

Financiën
Heeft u vragen over de financiën van een cliënt, neemt u dan contact op met de cliëntenadministratie via 078 622 00 00 of via ca@hetparkhuis.nl

Frontotemporale Dementie (Ziekte van Pick)
Klik voor meer informatie op de website van de Alzheimer Nederland.


Terug naar boven >>

---G---

Geestelijke Verzorging/Zingeving
Voor vragen over geestelijke verzorging, zingeving of levensvragen, kunt u contact opnemen met Caroline Moerman, via c.moerman@hetparkhuis.nl of via 078 622 00 00.

Geriatrische Revalidatiezorg (GRZ)
Revalidatie voor kwetsbare ouderen, met als doel het weer naar huis toe kunnen na een ziekenhuisopname. Bijvoorbeeld na een knie- of heupoperatie. De indicatie is op basis van een Diagnose Behandel Combinatie (DBC).

Gebruikersvoorwaarden
Het Parkhuis biedt cliënten via het Zorgportaal toegang tot delen van het eigen zorgdossier in een beveiligde digitale omgeving. Het Zorgportaal is een service voor cliënten, het is niet verplicht om deel te nemen.
Voor de toegang gelden deze Gebruikersvoorwaarden. Wij raden u aan deze voorwaarden zorgvuldig te lezen, zodat u op de hoogte bent van uw rechten en plichten bij het gebruik van het Zorgportaal. Tevens treft u hier de Handleiding aan voor het gebruik van het Zorgportaal.


Terug naar boven >>

---H---

Handige links
Wij kunnen ons voorstellen dat u nog meer vragen heeft.  Hieronder staat een aantal handige links:

Handleiding Zorgportaal
Het Parkhuis biedt cliënten via het Zorgportaal toegang tot delen van het eigen zorgdossier in een beveiligde digitale omgeving. Het Zorgportaal is een service voor cliënten, het is niet verplicht om deel te nemen. Voor de toegang gelden deze Gebruikersvoorwaarden. Wij raden u aan deze voorwaarden zorgvuldig te lezen, zodat u op de hoogte bent van uw rechten en plichten bij het gebruik van het Zorgportaal. Tevens treft u hier de Handleiding aan voor het gebruik van het Zorgportaal.

Hoe ga ik om met iemand met (beginnende) dementie?
Bij het communiceren met iemand met dementie is het ‘de toon die de muziek maakt’. Voor hen is hoe je iets zegt vaak belangrijker dan wat je zegt. Het gedrag en de reactie van iemand met dementie is namelijk vaak te verklaren vanuit de wijze waarop men zichzelf in de omgeving beleeft. Door meer inzicht in die belevingswereld te krijgen, kan het gedrag begrijpelijker worden. Kijkt u hier voor meer informatie en tips.

Huisarts
Na verhuizing naar één van de locaties wordt de zorg van huisarts overgedragen aan de specialist ouderengeneeskunde van het Parkhuis. 


Terug naar boven >>

---I---

Identiteitsbewijs
Als u  (waar u staat kan ook uw naaste worden gelezen)  in het Parkhuis verblijft, moet u een geldig legitimatiebewijs  kunnen overleggen. Het Parkhuis heeft deze verplichting ook aan de zorgverzekeraar en/of overige wettelijke instanties. Als uw naaste niet meer in staat is deze verantwoordelijkheid te dragen, ligt deze verplichting bij de contactpersoon. Een identiteitsbewijs is 5 jaar geldig. Het aanvragen van een nieuw identiteitsbewijs moet door de houder zelf bij de gemeente gedaan worden. Als u niet in staat bent om naar de gemeente te komen, dan kunt u een bezoek in het Parkhuis aanvragen. De gemeente komt dan naar het Parkhuis voor de aanvraag van het identiteitsbewijs. Er zijn geen extra kosten verbonden aan deze service. Voor meer informatie kunt u bellen met 14 078. Bij veel fotografen kunt u een verzoek doen om ook de benodigde pasfoto in het Parkhuis te laten maken.

Indicatie
Wat is een indicatie?
Dit is een besluit van het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) waarin de soort en de hoeveelheid zorg staat.

Wat staat er in een indicatiebesluit?

  • voor welke functies u bent geïndiceerd
  • op welke hoeveelheid/klasse u recht hebt (bijvoorbeeld 1 tot 2 uur per week)
  • hoe lang u recht hebt op de zorg (bijvoorbeeld 1 jaar). De begin- en einddatum van de indicatie.
  • de naam van de zorgaanbieder van voorkeur als deze is doorgegeven aan het CIZ

Wie maakt een indicatiebesluit?
Deze worden gemaakt door het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Het CIZ werkt onafhankelijk van het Zorgkantoor.

Hoe vraagt u  een indicatie aan?
U kunt een indicatie aanvragen bij het CIZ. U kunt hierover telefonisch of via de website contact zoeken met het CIZ. Ook kunt u de indicatie digitaal aanvragen via www.ciz.nl

Terug naar boven >>

---J---

Jongen mensen met dementie
Dementie treft vooral mensen op oudere leeftijd. Toch zijn er in Nederland naar schatting 12.000 mensen die voor hun vijfenzestigste levensjaar een vorm van dementie krijgen. Ook zij kunnen in het Parkhuis rekenen op hartverwarmende en bekwame zorg. De impact van de ziekte is groot voor jonge mensen. Het verloop van de ziekte kan sneller gaan dan bij oudere mensen met dementie. Daar houden we bij het bepalen van de juiste zorg en ondersteuning rekening mee. We sluiten zo goed mogelijk aan bij de specifieke wensen en mogelijkheden van jonge mensen met dementie.

Kenniscentrum Dementie op jonge leeftijd
Om de zorg voor jonge mensen met dementie te verbeteren, is in 2003 het initiatief genomen organisaties die zorg bieden aan deze bijzondere doelgroep bijeen te brengen en te laten samenwerken. Het Parkhuis is één van de twintig zorgvoorzieningen die zich heeft aangesloten bij het Kenniscentrum Jong Dementie. Dit heeft inmiddels geleid tot het opstellen van speciale zorgprogramma’s, wetenschappelijk onderzoek en kennisdeling. Tevens zijn goede resultaten behaald op het terrein van bekostiging van de zorg.

Terug naar boven >>

---K---

Kennis- en Expertisecentrum
Professionals (naast onze eigen professionals) die actief zijn in de ondersteuning en hulpverlening aan cliënten in de thuissituatie, kunnen rekenen op onze kennis en ervaring op het gebied van dementie, Korsakov en gerontopsychiatrie. Dit geldt uiteraard ook voor mantelzorgers van de cliënten. Het Kennis- en Expertisecentrum van het Parkhuis is volop in ontwikkeling en bestaat uit drie onderdelen.

Klacht
Wij willen graag dat u als cliënt/familie/vertegenwoordiger tevreden bent over onze zorg- en dienstverlening. Toch kan het gebeuren dat dit niet helemaal naar wens gaat: Uw compliment/klacht

Klokkenluidersregeling
De klokkenluidersregeling draagt eraan bij dat in het Parkhuis zorgvuldig wordt omgegaan met een vermoeden van een onregelmatigheid of misstand en dat zo nodig tot correctie van het eigen functioneren wordt overgegaan. In de regeling is geborgd dat melders van potentiële onregelmatigheden of misstanden, die te goeder trouw handelen, bescherming verdienen.

Korsakov
Het syndroom van Korsakov is een aandoening die het gevolg is van ernstig vitamine B1 (thiamine) gebrek. Een gedeelte van de hersenen wordt aangetast waardoor geheugenverlies ontstaat. De cliënt verliest vooral het vermogen iets nieuws te leren, maar is ook steeds minder in staat de gewone dagelijkse handelingen te verrichten en voor zichzelf te zorgen. Daarom is voor veel mensen de enige oplossing om binnen een instelling te wonen. Deze ziekte kan zich ook al op jonge leeftijd voordoen, waardoor participeren binnen de maatschappij erg moeizaam is.

Korsakov Kenniscentrum
Het Parkhuis is één van de initiatiefnemers van het landelijke Korsakov Kenniscentrum. Dit is een samenwerkingsverband van instellingen, die zich inzetten voor het verder ontwikkelen van de professionaliteit van zorg bij behandeling en begeleiding van mensen met het syndroom van Korsakov.

Kenniscentrum Dementie op jonge leeftijd
Om de zorg voor jonge mensen met dementie te verbeteren, is in 2003 het initiatief genomen organisaties die zorg bieden aan deze bijzondere doelgroep bijeen te brengen en te laten samenwerken. Het Parkhuis is één van de twintig zorgvoorzieningen die zich heeft aangesloten bij het Kenniscentrum Jong Dementie. Dit heeft inmiddels geleid tot het opstellen van speciale zorgprogramma’s, wetenschappelijk onderzoek en kennisdeling. Tevens zijn goede resultaten behaald op het terrein van bekostiging van de zorg.

Terug naar boven >>

Het Levensboek

---L---

Levensboek
Een levensboek is een uitstekende manier om het unieke levensverhaal van een cliënt te leren kennen. Wij kunnen in samenspraak met de familie zo goed mogelijk aansluiten bij de wensen en de behoeften van de cliënt. Het verbetert de dagelijkse zorg, welzijn en veiligheidsgevoel. Het stimuleert de herinneringen van de cliënt, geeft openingen voor een gesprek en geeft de cliënt rust. Als de historie van de cliënt bekend is, kunnen verhalen aangehaald/herkend worden of kan er ingespeeld worden op situaties waardoor de cliënt zich vertrouwd voelt. Een levensboek is een fotoalbum, onderverdeeld in hoofdstukken. Ieder hoofdstuk omvat een bepaald thema, zoals partner, familie, kinderen, thuis, buren, werk, enzovoort. Naast foto’s, kan het album ook gevuld worden met allerlei informatie over de cliënt.Wilt u meer weten over het levensboek, heeft u vragen of wilt u meer informatie? Dan kunt u contact opnemen met de Eerst Verantwoordelijk Verzorgende (EVV’er) of met de activiteitenbegeleider van de afdeling waar uw naaste woont. Wilt u een levensboek aanschaffen, dan kunt u contact opnemen met de Consulent Belevingsgerichte Zorg, Addy van der Starre. U kunt haar bereiken via  telefoonnummer 078  622 00 00 of via e-mail a.vanderstarre@hetparkhuis.nl U kunt het levensboek  kopen voor €17,50. 

Lewy Body
Voor meer informatie verwijzen wij u door naar de website van Alzheimer Nederland.

Logeren
Als u voor iemand zorgt met dementie, is het belangrijk dat u de zorg af en toe even kunt overdragen, zodat u niet overbelast raakt. Maar ook dat u tijd aan uw andere gezinsleden, vrienden, werk en/of hobby's kunt besteden. Voor u als mantelzorger is het belangrijk om te weten dat u de zorg tijdelijk aan het Parkhuis kunt overdragen. Uw naaste is bij ons in goede handen, zodat u met een gerust hart weg kunt gaan. Aan dit verblijf zit altijd een begin- en einddatum, dit is dus voor een van tevoren  bepaalde periode. Neemt u voor meer informatie contact op met ons Cliëntenservicebureau via 078 622 00 11 of via csb@parkhuisthuis.nl

Terug naar boven >>

---M---

Mantelzorgondersteuning
Zorgt u voor een ander? Dan bent u mantelzorger. Mantelzorgers spelen een belangrijke rol als het gaat om het leven van onze cliënten zo aangenaam mogelijk te maken. Het Parkhuis hecht veel waarde aan de betrokkenheid en samenwerking met u als mantelzorger. Daarom proberen wij u zo goed mogelijk te ondersteunen bij de zorg voor een ander. Mantelzorger zijn vergt soms veel van mensen. Vooral als de zorg intensiever wordt of als het zorg verlenen langer duurt. Dan kan (tijdelijk) wat extra hulp een uitkomst zijn. Wij kunnen u hierin ondersteunen op onderstaande gebieden:

Het zorgen voor een partner, naaste of vriend(in) met dementie is een gebeurtenis waar u als mantelzorger plotseling voor komt te staan. Met mantelzorgers bedoelen wij hen, die in welke hoedanigheid dan ook zorgen voor iemand met dementie of daar nauw bij betrokken zijn. Ondanks de vaak jarenlange zorg voor uw naaste heeft u waarschijnlijk toch nog veel vragen.

Er zijn misschien momenten waarop u zich afvraagt “Wat nu?” of “Hoe moet ik dit aanpakken?” of “Doe ik het wel goed?” Ook tijdens het verloop van de ziekte dementie kunnen zich nieuwe vragen aandienen. Het gaat niet alleen om vragen zoals hoe ga ik om met mijn partner, ouder, kind of vriend(in), maar ook om vragen over het ziektebeeld zelf of over het afscheid nemen na een bezoek. Kortom het zijn veelal praktische vragen en tips in de omgang.

Addy van der Starre

Als consulent belevingsgerichte zorg (BGZ) help ik cliënten met dementie om samen met verzorgenden en/of familieleden te zoeken naar verbeteringen in de communicatie ondanks de beperkingen die zijn ontstaan door het ziektebeeld. Samen proberen de cliënt beter te begrijpen en te kijken naar wat hij/zij voelt of vindt is de kern van belevingsgerichte zorg. Belangrijk hierbij zijn de individuele mogelijkheden, zijn of haar karakter en persoonlijkheid om aan te kunnen sluiten bij zijn/haar belevingswereld.

Mensen met dementie voelen zich namelijk vaak angstig en zijn daarom steeds op zoek naar een gevoel van veiligheid en geborgenheid. U kunt zich misschien voorstellen hoe beangstigend het moet zijn: niet te weten waar u (soms) bent, wat er gisteren gebeurd is en wat er van u verwacht wordt of hoe u moet handelen…?! Veiligheid is de basis van welbevinden. Hoe beter de cliënt begrepen wordt, hoe veiliger en prettiger hij/zij zich voelt. Belevingsgerichte zorg is erop gericht de kwaliteit van zorg en daardoor de kwaliteit van leven te verhogen.

Zolang uw partner of familielid (nog) thuis woont, heeft u regelmatig contact met hulpverleners als de dementieconsulent, de wijkverpleegkundige, thuiszorgmedewerkers en/of medewerkers van een Ontmoetingscentrum/de Dagondersteuning. Bij hen kunt u vaak uw eigen verhaal een beetje kwijt: uw zorgen, uw vragen en uw ervaringen. Die begeleiding valt weg na de verhuizing van uw naaste. Als consulent belevingsgerichte zorg wil ik u graag ondersteunen, ook na de verhuizing van uw partner of familielid naar het Parkhuis.

Voor meer informatie of het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met onze consulent belevingsgerichte zorg Addy van der Starre via 078- 622 00 00. Ook kunt u haar bereiken via consulent.bgz@hetparkhuis.nl

Vertegenwoordiging, Mentorschap, Bewindvoering en Curatele
De meeste mensen zijn heel goed in staat zelf beslissingen te nemen over allerlei zaken. Als iemand niet meer in staat is de eigen belangen goed te behartigen of de gevolgen van zijn/haar besluiten goed te overzien, is het van belang dat anderen hen helpen en op bepaalde momenten als vertegenwoordiger optreden.
Klik voor informatie op de folder Vertegenwoordiging, mentorschap, bewindvoering en curatele.

Uitgebreide informatie over dit onderwerp kunt u nalezen in de brochure Vertegenwoordiging, mentorschap, bewindvoering en curatele.

Mondzorg
Mondzorg heeft in het Parkhuis veel aandacht. Naast een slechte adem en dat het minder esthetisch oogt, zijn er vooral ook gevolgen die de gezondheid schaden en invloed kunnen hebben op het gedrag. Zo kan er pijn ontstaan. Door de pijn kan het gedrag veranderen en kan de cliënt minder gaan eten. Minder eten resulteert in afvallen en je vermoeider voelen. De cliënt kan inactiever worden en daardoor sneller decubitus wonden ontwikkelen. Tevens wordt de kans op een longontsteking, aderverkalking en/of hart- en vaatziekten vergroot. Dit kan gebeuren doordat bacteriën in de bloedbaan terecht komen.
Kijkt u voor meer informatie op www.mondzorgplus.nl

Terug naar boven >>

---N---

Nieuws

Kijkt u hier voor het laatste nieuws. 
U kunt tevens het Nieuwsarchief bekijken.

---O---

Observatie
Op de observatieafdeling verblijven cliënten op tijdelijke basis. Hier kunnen we met een multidisciplinair team (bijvoorbeeld samen met de fysio- en ergotherapeut) kijken naar het gedrag en eventueel onderzoeken, met behulp van testen, of iemand dementie heeft.

Openingstijden
Iedereen vindt het fijn om dichtbij huis in een gezellige omgeving anderen te ontmoeten en een hapje en drankje te nuttigen. Brasserie De Brink, Haaswijkweg Oost 69a in Dordrecht, is dé ontmoetingsplek in Dubbeldam en beschikt over een restaurant, een bar en een winkeltje (’t Brinkeltje). Uiteraard zijn cliënten, bewoners en hun families onze ‘hoofd’gasten!

Winkel 't Brinkeltje

Bar
maandag-vrijdag 14.15-16.30 uur
zaterdag en zondag 10.00-11.15 uur en van 14.00-17.00 uur

Receptie
maandag-vrijdag 7.30-20.00 uur
zaterdag-zondag 9.30-19.00 uur

Restaurant de Brasserie
maandag-zondag van 11.30-13.30 uur
donderdagavond van 17.00-19.00 uur.
Kijkt u hier voor het donderdagavondmenu.

Winkel ’t Brinkeltje
maandag-vrijdag 14.15-16.30 uur
zaterdag en zondag 10.00-11.15 uur en van 14.00-17.00 uur

Terug naar boven >>

---P---

Parkinson
Kijkt u voor meer informatie op de website van Alzheimer Nederland.

Pensioen Algemene Ouderdomswet (AOW)
Als uw partner in het Parkhuis woont, kunt u  ervoor kiezen een AOW-pensioen voor alleenstaanden aan te vragen. Dit pensioen is hoger dan het AOW-pensioen voor gehuwden, namelijk 70% van het netto minimumloon. De AOW voor gehuwden is 50% van het minimumloon. Het is echter belangrijk hier goed over na te denken, want deze keuze heeft een aantal nadelige gevolgen. Zo moet uw partner een hogere bijdrage gaan betalen voor de Wlz (via het CAK) en krijgt u misschien minder zorg- en huurtoeslag. Ook gaat u waarschijnlijk meer belasting betalen en gaat zijn/haar bedrijfspensioen misschien omlaag. Daarnaast heeft de keuze vaak emotionele gevolgen. Weliswaar gaat u niet echt van uw partner scheiden, maar zo voelt het toch wel een beetje. En heeft u eenmaal de keuze gemaakt, dan kan deze niet meer teruggedraaid worden zolang uw partner in het Parkhuis blijft. Wilt u hier meer over weten, kijk dan op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Besluit u vervolgens om het AOW-pensioen voor gehuwden te houden, dan hoeft u niets te doen. Kiest u voor het alleenstaandenpensioen, dan moet u hiervoor een verzoek indienen bij de SVB.

Pers
Persvragen
Voor persvragen, beeldmateriaal of het houden van een interview, kunt u contact opnemen met Stefanie Hermens, communicatie adviseur, via 078 622 00 30 of via s.hermens@hetparkhuis.nl

Onder 'Nieuws' vindt u de persberichten die het Parkhuis heeft verzonden.

Beeld- en/of geluidopnames
De privacy van cliënten en bezoekers staat bij het Parkhuis hoog in het vaandel. Daarom zijn er enkele voorwaarden verbonden aan het maken van beeld- en/of geluidsopnames op en rond onze locaties. Opnames zijn alleen toegestaan in overleg met het Parkhuis. Wilt u opnames maken, neemt u dan contact op met Stefanie Hermens via 078 622 00 30 of via s.hermens@hetparkhuis.nl

Persoonlijke verzorgingsproducten
Persoonlijke verzorgingsproducten, zoals shampoo, doucheschuim/zeep, tandpasta en deodorant kan zelf worden aangeschaft. Indien dit niet mogelijk is, kan gebruik worden gemaakt van het arrangement ‘Persoonlijke verzorgingsproducten’. Dit arrangement kost € 10,75 per maand. Shampoo, doucheschuim/zeep en tandpasta worden dan verzorgd door het Parkhuis. Verzorgingsproducten die direct met de zorg te maken hebben, zoals handdoeken, washandjes en toiletpapier worden door het Parkhuis verstrekt en betaald.

Persoonsgebonden budget (PGB)
Bij verhuizing dient men zelf het persoonsgebonden budget op te zeggen.

Ziekte van Pick (Frontotemporale Dementie)
Kijkt u voor meer informatie op de website van Alzheimer Nederland.

Post
Over het wel of niet doorgeven van een adreswijziging aan bijvoorbeeld uw gemeente of over het wel of niet laten doorsturen van post is geen eenduidig antwoord te geven. Dit kan namelijk grote gevolgen hebben voor bijvoorbeeld uw zorg- en/of huurtoeslag. Wij adviseren u hierover eerst contact op te nemen met de cliëntenadministratie van het Parkhuis via 078 622 00 00 of via ca@hetparkhuis.nl

Terug naar boven >>

---Q---



Receptie

---R---

Receptie
De receptie van het Parkhuis is geopend op:
maandag tot en met vrijdag van 7.30 tot 20.00 uur
zaterdag en zondag van 9.30 tot 19.00 uur

Revalidatie
Parkstaete is gevestigd  in het Albert Schweitzer ziekenhuis (Gezondheidspark Dordrecht). Er is plaats voor 32 patiënten. Parkstaete is voor mensen met lichamelijke klachten en/of psychogeriatrische problemen (geriatrische revalidatie). We bieden hen revalidatie, observatie en overbruggingszorg. Zij verblijven maximaal 6 weken in Parkstaete. Daarna gaan ze weer naar huis of naar een andere woonvoorziening.

Rookruimte
Op iedere woonlocatie is een rookruimte aanwezig, behalve op locatie Parkstaete. Op deze locatie geldt een algeheel rookverbod.

Rondleiding
Wilt u een rondleiding op een van onze locaties? Dat kan uiteraard vrijblijvend. Neemt u hiervoor contact op met het Cliëntenservicebureau via telefoonnummer 078 622 00 11 of via csb@hetparkhuis.nl.

Terug naar boven >>

---S---

Samenwerken met familie
Mantelzorgers hebben een belangrijke betekenis in het leven van de bewoners. Het Parkhuis hecht daarom veel waarde aan de betrokkenheid van en samenwerking met mantelzorgers en beschouwt hen als partners in zorg. Een goede samenwerking tussen hen en onze medewerkers draagt er aan bij dat de bewoners zich prettig voelen. Dat is immers ons gemeenschappelijke doel. In het Parkhuis noemen wij dit Samenspel.

Solliciteren
Het Parkhuis wil een kennis- en expertisecentrum zijn dat uniek is in de regio.  Om dit te realiseren is het belangrijk dat iedereen onze missie omarmt en de kernwaarden laat zien in de dagelijkse praktijk. Met als doel dat onze cliënten zich thuis voelen. Dat is waar we het voor doen. Dat is waar we iedere dag naar streven. Elke dag een beetje beter. Dat vraagt lef, eigenaarschap, verantwoordelijkheid en een hart voor de zorg. Dat is de Parkhuis-cultuur! Kijk hier voor onze vacatures.

Stages
Werken en leren tegelijk. Nergens leer je méér over je vak dan in de praktijk. Het Parkhuis wil graag bijdragen aan een goede praktische vorming van leerlingen c.q. studenten en daarom bieden we stageplaatsen voor verschillende opleidingen. Voor stage mogelijkheden klik hier. Neem voor meer informatie contact op met Janica Nieuwland of Renate Venhuizen, stagecoördinatoren of via 078 622 00 00.

Terug naar boven >>

---T---

Tarieven
Voor onze aanvullende dienstverleningen, zoals
het wassen en repareren van kleding, Beautysalon Parkpracht (de kapper/pedicure) en geestelijke verzorging bij uitvaart vindt u hier de tarieven. Dit zijn tarieven van diensten die in 2016 niet onder de Wlz (Wet langdurige zorg), voorheen AWBZ, vallen.

Tevredenheid
Wij willen graag dat u als cliënt/familie/vertegenwoordiger tevreden bent over onze zorg- en dienstverlening. Toch kan het gebeuren dat dit niet helemaal naar wens gaat. Kijkt u hier voor meer informatie.

Transitie langdurige zorg
De langdurige zorg is anders georganiseerd. De zorg die in 2014 vanuit de AWBZ werd geleverd, is nu ondergebracht in andere wetten:

  • de Wmo 2015 (gemeente)
  • de Jeugdwet (gemeente)
  • de Zorgverzekeringswet (zorgverzekeraars)
  • de Wet langdurige zorg.

De overgang van de AWBZ naar de andere wetten noemt men 'transitie'. Professionals spreken ook wel van decentralisatie: zorg die de overheid nu centraal regelt in de AWBZ, is verspreid over gemeenten en zorgverzekeraars (decentraal). Kijkt u hier voor meer informatie over de hervormingen in de langdurige zorg.

Terug naar boven >>

---U---

Uiterlijke verzorging
Iedereen ziet er graag goed uit. Daarom heeft het Parkhuis een eigen beautysalon: ‘Parkpracht’. Een enthousiast team van kapsters, pedicures en een schoonheidsspecialiste staat, op hartverwarmende en bekwame wijze, dagelijks voor u en uw familie klaar. Zij heten u graag van harte welkom!

Terug naar boven >>

---V---

Vacatures
Bent u op zoek naar vrijwilligerswerk? Klik dan hier.
Onze overige vacatures vindt u hier.

Vasculaire dementie
Kijkt u voor meer informatie op de website Alzheimer Nederland

Veiligheid en Bedrijfshulpverlening
Het Parkhuis zet zich in voor de gezondheid en veiligheid van de cliënten, medewerkers en vrijwilligers en iedereen die ons bezoekt. De veiligheid en gezondheid van deze mensen is onze hoogste prioriteit.
Ons veiligheidsbeleid is er op gericht een veilige woon-/werkplek te creëren voor iedereen. Wij verwachten dat iedere medewerker, vrijwilliger en bezoeker de verantwoordelijkheid neemt en zich verantwoordelijk voelt voor zijn eigen veiligheid en die van anderen.
Diverse maatregelen zijn getroffen om incidenten en calamiteiten te voorkomen en eventuele gevolgen van calamiteiten beheersbaar te houden. Technische en bouwkundige brandveiligheid staat hoog in het vaandel.

Een ander onderdeel van het zorgdragen van een veilige omgeving is het operationeel hebben van de 
BedrijfsHulpVerlening (BHV) organisatie. Deze BHV-organisatie is opgebouwd uit meerdere personen die adequaat opgeleid en getraind zijn en de beschikking hebben over middelen om hun taken te kunnen uitvoeren tijdens een calamiteit. Alle medewerkers worden/zijn getraind tot ontruimer.

Verhuizing
Op de dag van de verhuizing kunt u zich melden bij de receptioniste die van uw komst op de hoogte is (waar u staat kunt u ook 'uw naaste' lezen). Zij belt naar de afdeling waar u gaat wonen en vraagt u op te halen. Op de afdeling aangekomen maakt u kennis met uw EVV'er, de andere medewerkers die op de afdeling werken en de bewoners die er wonen.

Wat neemt u mee op de dag van de verhuizing?

  • Een kopie van een geldig identiteitsbewijs
  • BSN (Burger Service Nummer)
  • Ondertekende Zorgleveringsovereenkomst
  • Kleding (Persoonsgebonden wasgoed)
  • Eventueel bril + gehoorapparaat
  • Voor dames een ladyshave
  • Voor heren een oplaadbaar scheerapparaat
  • Medicijnen
  • Eventueel afsprakenkaart voor een specialist
  • Zorgverzekering en polisnummer
  • Trouwboekje (indien van toepassing)
  • Pensioenmaatschappij + pensioennummer
  • Verklaring zaakwaarneming (indien aanwezig)

Verhuisbericht
Over het wel of niet doorgeven van een adreswijziging aan bijvoorbeeld uw gemeente of over het wel of niet laten doorsturen van post is geen eenduidig antwoord te geven (waar u staat kunt u ook 'uw naaste' lezen). Dit kan namelijk grote gevolgen hebben voor bijvoorbeeld uw zorg- en/of huurtoeslag. Wij adviseren u hierover eerst contact op te nemen met de cliëntadministratie via 078 622 00 00 of ca@hetparkhuis.nl

Vertegenwoordiging, Mentorschap, Bewindvoering en Curatele
De meeste mensen zijn heel goed in staat zelf beslissingen te nemen over allerlei zaken. Als iemand niet meer in staat is de eigen belangen goed te behartigen of de gevolgen van zijn/haar besluiten goed te overzien, is het van belang dat anderen hen helpen en op bepaalde momenten als vertegenwoordiger optreden.
Klik voor informatie op de folder Vertegenwoordiging, mentorschap, bewindvoering en curatele.

Uitgebreide informatie over dit onderwerp kunt u nalezen in de brochure Vertegenwoordiging, mentorschap, bewindvoering en curatele.

Verzekeringen
Eigen aansprakelijkheidsverzekering
Voor schade aan of het zoekraken van privé-eigendommen zoals bril, kleding, gehoorapparaat of gebitsprothese, is het Parkhuis niet aansprakelijk, tenzij er sprake is van ernstige nalatigheid. Wij gaan bij deze regeling uit van de voorwaarden zoals gesteld door onze verzekeringsmaatschappij. Een afschrift van de verzekeringsvoorwaarden kan op verzoek worden verstrekt. Wel adviseren wij voor een gehoorapparaat een verzekering af te sluiten bij de leverancier.

Inboedel verzekering
Het Parkhuis heeft voor de op de eigen kamer aanwezige huishoudelijke inboedel een verzekering afgesloten. Niet tot inboedel wordt gerekend: geld, geldswaardig papier, zaken bestemd voor handels- en beroepsdoeleinden en motorrijtuigen. U kunt de particuliere verzekering, indien de polisvoorwaarden dit toelaten, opzeggen (waar u staat kunt u ook 'uw naaste' lezen). De kosten worden niet aan u doorberekend.

Wettelijke aansprakelijkheid
Het Parkhuis heeft voor cliënten een WA-verzekering afgesloten. Dit houdt in dat mogelijke schade, die hij/zij aanbrengt aan anderen, gedekt is. Deze dekking is ook van kracht als hij/zij (als cliënt van het Parkhuis) elders verblijft, mits dit met toestemming of onder begeleiding van het Parkhuis gebeurt. De polis kent een aantal bepalingen, die op elke publieke aansprakelijkheidsverzekering van toepassing zijn. U kunt de particuliere aansprakelijkheidsverzekering, indien de polisvoorwaarden dit toelaten, opzeggen (waar u staat kunt u ook 'uw naaste' lezen). De kosten worden niet aan u doorberekend.

Ziektekostenverzekering
De behandeling, verpleging en verzorging en basis dagbesteding in het Parkhuis zijn geregeld via de Wet langdurige zorg (Wlz, voorheen AWBZ). Dit is niet van toepassing voor geriatrische revalidatie. Onder de Wlz vallen echter niet alle ziektekosten, zoals ziekenhuisopname en bezoek aan de medisch specialist. Het is daarom noodzakelijk dat u de eigen ziektekostenverzekering laat doorlopen (waar u staat kunt u ook 'uw naaste' lezen).

Verzorgend Wassen
Verzorgend wassen wordt ook wel wassen-zonder-water genoemd. Verzorgend wassen werkt met speciale met vloeistof geïmpregneerde washandjes of -doekjes. Met deze al dan niet voorverwarmde wegwerpdoekjes of -washandjes wordt de cliënt gewassen zonder dat daar een waskom, water en zeep of handdoeken bij nodig zijn. De vloeistof zorgt voor een pH-neutrale reiniging.

Voordelen voor de cliënt
Het wassen is minder belastend, geeft minder stress en de cliënt hoeft minder gedraaid te worden (bijvoorbeeld als de cliënt erg moe is en/of pijn heeft). Een gevoelige huid  hoeft  na het wassen vaak niet meer ingesmeerd te worden met olie of zalf.  Sommige cliënten voelen zich beter na verzorgend wassen. Het vergroot de zelfredzaamheid (de cliënt kan makkelijker onderdelen van het wassen zelf doen). En de cliënt houdt meer energie over voor andere activiteiten.

Terug naar boven >>

---W---

Wachtlijst

De gemiddelde wachttijd voor een woonplek bij het Parkhuis verschilt per locatie. Hieronder staan de indicatieve wachttijden per locatie/afdeling. Het zijn gemiddelde wachttijden. De werkelijke wachttijd kan dus langer, maar ook korter zijn. Indien gewenst en indien mogelijk kan het Parkhuis overbruggingszorg of een overbruggingsplek regelen. Ook kan een cliënt op meerdere wachtlijsten tegelijk staan.

Locatie                                                                                               Gemiddelde Wachttijd
Hoofdlocatie, afdeling de Meidoorn (jong dementerenden)          0 - 6 maanden

Hoofdlocatie, afdeling de Eik (geronto psychiatrie)                          0 - 6 maanden
Hoofdlocatie, Overige afdelingen (psychogeriatrie)                         0 - 3 maanden
Locatie Merwehuis (psychogeriatrie)                                                  0 - 3 maanden
Locatie Polderhuis (psychogeriatrie)                                                   0 - 3 maanden
Locatie Parkhoff  (psychogeriatrie)                                                      0 - 3 maanden
Locatie Dijckhuis (Korsakov)                                                                 0 – 6 maanden
Locatie Parkstaete (geriatrische revalidatie)                                      0 - 1 maand

Contact
Wilt u een vrijblijvende rondleiding of heeft u vragen over onze zorg? Dan kunt u contact opnemen met Marjan Spaans of Gerda Vervelde van ons Cliëntenservicebureau. Zij staan u graag te woord. Zij zijn bereikbaar via 078 622 00 11 of via csb@hetparkhuis.nl

Waskosten
Het Parkhuis heeft het wassen van de kleding uitbesteed aan een externe wasserij die meerdere malen per week de was komt ophalen en terugbrengen waardoor de kleding snel weer terug is bij de cliënt. Alle kleding wordt gemerkt middels een barcode zodat deze herleidbaar is naar de cliënt. Hier worden geen kosten voor in rekening gebracht. De werkelijke waskosten en eventuele herstelkosten van kleding door de linnenkamer van het Parkhuis worden via een gespecificeerde nota in rekening gebracht en middels automatische incasso verrekend. Klik hier voor meer informatie.

Waskosten voor bijzondere kleding, bijvoorbeeld voor een hansop. Daarvoor geldt in zijn algemeenheid het volgende;
- Indien de sluiting aan de achterzijde zit, wordt de hansop ingezet als een vrijheid beperkende maatregel (VBM). De arts moet daartoe geconsulteerd zijn en akkoord gaan. In deze situatie wordt de hansop verstrekt door het Parkhuis. Ook de waskosten zijn dan voor het Parkhuis.
-  Indien het geen VBM is en het dus een hansop is met een sluiting aan de voorkant, is het een gewoon kledingstuk dat door familie aangeschaft wordt en tot de waskosten van familie behoort.

Werkplaats In Bedrijf
Werkplaats In Bedrijf is een arbeidsproject van het Parkhuis. U kunt als bedrijf of particulier bij ons terecht voor onder andere:

  • inpakwerk
  • montagewerk
  • stickeren
  • labelen
  • sorteren
  • het verzorgen van mailings
  • kopiëerwerk
  • reprowerk

Alle werkzaamheden worden uitgevoerd onder deskundige begeleiding, zodat uw opdracht snel en netjes wordt afgewerkt. Wij werken zonder winstoogmerk. Een zinvolle dagbesteding heeft onze prioriteit. De medewerkers van Werkplaats In Bedrijf zijn voornamelijk bewoners van het Dijckhuis en cliënten die de Dagondersteuning bezoeken vanuit de thuissituatie. Daarnaast werken er ook vrijwilligers in de Werkplaats. Voor meer informatie over onze werkzaamheden, het aanvragen van een offerte of de mogelijkheden voor dagbesteding kunt u contact opnemen met Sandra van der Lijke-Flach via 078 707 00 56 of via s.flach@hetparkhuis.nl

Wet landurige zorg (Wlz)
De Wlz is per 1 januari 2015 ingevoerd en vervangt de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). De Wlz is er voor mensen die de hele dag intensieve zorg of toezicht dichtbij nodig hebben. Om zorg vanuit de Wlz te krijgen, heeft u een Wlz-indicatie nodig. Wilt u weten welke zorg u vanuit de Wlz kunt krijgen? Of heeft u een vraag over de vorm van de geleverde zorg (zorg thuis of in een instelling)? Kijkt u dan op de website van de Rijksoverheid.

Winkel ’t Brinkeltje
Wilt u voor uzelf of voor iemand anders een aardigheidje kopen? Neem dan eens een kijkje in ’t Brinkeltje. Het assortiment bestaat uit cadeauartikelen, wenskaarten, sieraden, persoonlijke verzorgingsproducten en diverse drankjes en lekkernijen. Voor ieder wat wils!

Openingstijden
maandag-vrijdag 14.15-16.30 uur
zaterdag en zondag 10.00-11.15 uur en van 14.00-17.00 uur

Terug naar boven >>

---X---

---Y---

---Z---

Ziekenhuis
Indien u voor een afspraak naar een specialist in het ziekenhuis moet, zorgt u zelf voor vervoer en begeleiding.

Ziekte van Pick (frontotemporale dementie)
Kijkt u voor meer informatie op de website van Alzheimer Nederland.

Zingeving/Geestelijke Verzorging
Voor vragen over geestelijke verzorging, zingeving of levensvragen, kunt u contact opnemen met Caroline Moerman via c.moerman@hetparkhuis.nl of via 078 622 00 00.

Zorgcoördinator
Een Zorgcoördinator draagt verantwoordelijkheid voor de totale zorg rondom een cliënt: hij/zij coördineert de zorg en zorgt voor continuïteit daarin. Dat betekent dat hij/zij afstemt met alle betrokkenen: de cliënt zelf, de eerste contactpersoon, de andere disciplines en eventueel zelfs met professionals van andere instellingen. Een Zorgcoördinator schrijft het Zorgleefplan:

Zorgleefplan
Het is belangrijk dat de zorg, diensten en behandeling op elkaar afgestemd worden. Samen met u (en/of uw naaste) en uw Zorgcoördinator wordt het Zorgleefplan opgesteld. Hierin staan de afspraken die met u zijn gemaakt naar aanleiding van de indicatie, het zorgzwaartepakket en de zorgvraag. In het Zorgleefplan staat welke zorg u krijgt. Die zorg moet passen bij uw eigen situatie en behoeften.

Zelf beslissen over de zorg
Het Zorgleefplan is bedoeld u zo veel mogelijk regie te geven over de zorg. Dat kan gaan over grote, maar ook over kleine dingen. 

Overleg met familie over het zorgleefplan

Hulp bij het maken van de afspraken
Een Zorgcoördinator schrijft het Zorgleefplan. Die persoon bespreekt met u wat u belangrijk vindt in het dagelijks leven.  In het Zorgleefplan staat bijvoorbeeld:

  • wat u zelf wilt doen
  • waar u hulp bij wil
  • hoe u die hulp krijgt (bijvoorbeeld hoe laat en hoe vaak)
  • hoe de zorgverlener uw privacy kan respecteren
  • welke hulp uw familie of anderen kunnen geven

Het Zorgleefplan wordt twee keer per jaar in de zorgleefplanbespreking met u besproken. Samen kijken we of de afspraken nog aansluiten bij uw wensen en wat u vindt van de manier waarop de zorg wordt verleend.

Zorgleefplanbespreking
In het Parkhuis staat voor iedere cliënt een multidisciplinair team ter beschikking. Het Zorgleefplan van iedere cliënt wordt 2x per jaar besproken in de zorgleefplanbespreking. De cliënt en/of eerste contactpersoon, de arts, de psycholoog, de activiteitenbegeleider  en de Zorgcoördinator zijn hierbij aanwezig. De samenstelling van de zorgleefplanbespreking  verschilt per cliënt en hangt af van het zorgleefplan. U kunt hierbij onder andere denken aan de volgende disciplines: fysiotherapie, ergotherapie, logopedie en diëtetiek.
De regie over het zorgproces vindt plaats op twee niveaus:

  • De specialist ouderengeneeskunde heeft de inhoudelijke regie, hij/zij is verantwoordelijk voor de inhoud van het zorgleefplan.
  • De Zorgcoördinator is verantwoordelijk voor de continuïteit van de uitvoering van het Zorgleefplan. De Zorgcoördinator bereidt de zorgleefplanbespreking samen met de cliënt en/of eerste contactpersoon voor.. De  Zorgcoördinator neemt deel aan de zorgleefplanbespreking en past zo nodig het Zorgleefplan aan.

Zorgportaal
Het Parkhuis biedt cliënten via het Zorgportaal toegang tot delen van het eigen zorgdossier in een beveiligde digitale omgeving. Het Zorgportaal is een service voor cliënten, het is niet verplicht om deel te nemen. Voor de toegang gelden deze Gebruikersvoorwaarden. Wij raden u aan deze voorwaarden zorgvuldig te lezen, zodat u op de hoogte bent van uw rechten en plichten bij het gebruik van het Zorgportaal. Tevens treft u hier de Handleiding aan voor het gebruik van het Zorgportaal.

Wat kan onze Consulent Belevingsgerichte Zorg voor u als mantelzorger betekenen?

Het zorgen voor een partner, naaste of vriend(in) met dementie is een gebeurtenis waar u als mantelzorger plotseling voor komt te staan. Met mantelzorgers bedoelen wij hen, die in welke hoedanigheid dan ook zorgen voor iemand met dementie of daar nauw bij betrokken zijn. Ondanks de vaak jarenlange zorg voor uw naaste heeft u waarschijnlijk toch nog veel vragen.

Er zijn misschien momenten waarop u zich afvraagt “Wat nu?” of “Hoe moet ik dit aanpakken?” of “Doe ik het wel goed?” Ook tijdens het verloop van de ziekte dementie kunnen zich nieuwe vragen aandienen. Het gaat niet alleen om vragen zoals hoe ga ik om met mijn partner, ouder, kind of vriend(in), maar ook om vragen over het ziektebeeld zelf of over het afscheid nemen na een bezoek. Kortom het zijn veelal praktische vragen en tips in de omgang.

Addy van der Starre

Als consulent belevingsgerichte zorg (BGZ) help ik cliënten met dementie om samen met verzorgenden en/of familieleden te zoeken naar verbeteringen in de communicatie ondanks de beperkingen die zijn ontstaan door het ziektebeeld. Samen proberen de cliënt beter te begrijpen en te kijken naar wat hij/zij voelt of vindt is de kern van belevingsgerichte zorg. Belangrijk hierbij zijn de individuele mogelijkheden, zijn of haar karakter en persoonlijkheid om aan te kunnen sluiten bij zijn/haar belevingswereld.

Mensen met dementie voelen zich namelijk vaak angstig en zijn daarom steeds op zoek naar een gevoel van veiligheid en geborgenheid. U kunt zich misschien voorstellen hoe beangstigend het moet zijn: niet te weten waar u (soms) bent, wat er gisteren gebeurd is en wat er van u verwacht wordt of hoe u moet handelen…?! Veiligheid is de basis van welbevinden. Hoe beter de cliënt begrepen wordt, hoe veiliger en prettiger hij/zij zich voelt. Belevingsgerichte zorg is erop gericht de kwaliteit van zorg en daardoor de kwaliteit van leven te verhogen.

Zolang uw partner of familielid (nog) thuis woont, heeft u regelmatig contact met hulpverleners als de dementieconsulent, de wijkverpleegkundige, thuiszorgmedewerkers en/of medewerkers van een Ontmoetingscentrum/de Dagondersteuning. Bij hen kunt u vaak uw eigen verhaal een beetje kwijt: uw zorgen, uw vragen en uw ervaringen. Die begeleiding valt weg na de verhuizing van uw naaste. Als consulent belevingsgerichte zorg wil ik u graag ondersteunen, ook na de verhuizing van uw partner of familielid naar het Parkhuis.

Voor meer informatie of het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met onze consulent belevingsgerichte zorg Addy van der Starre via 078- 622 00 00. Ook kunt u haar bereiken via consulent.bgz@hetparkhuis.nl

Terug naar boven >>